Friday 8 July 2011

Format Gaya UKM :Berlaku Kekaburan?

0 comments
PMUKM mendapat aduan berkaitan kekaburan format Gaya UKM. Pada waktu ini, pelajar siswazah, terutama yang berada dalam semester terakhir sedang sibuk memperbaik dan menjilid tesis masing-masing.

            Apa yang menjadi perhatian mereka, dijelaskan seperi di bawah (macam ayat tesis pula!) :

1.    Laman web Gaya UKM didapati memaparkan format Gaya UKM versi lama. Hal ini menimbulkan kekeliruan pelajar siswazah sekiranya mereka menjadikan laman web tersebut sebagai rujukan untuk format Gaya UKM bagi tesis mereka.



2.  Penerbitan buku Gaya UKM Edisi Semakan Kedua yang dilihat tidak ‘merakyat’ publisitinya. PMUKM difahamkan buku ini hanya dijual di PPS sahaja dengan harga RM 15.

Kesan negatif kekaburan ini boleh menimbulkan fenomena seperti di bawah :

1.     1. Menyusahkan penuntut, terutama yang tinggal/bermastautin di luar Semenanjung Malaysia untuk balik semula ke UKM semata-mata untuk membetulkan keslapan-kesilapan teknikal Gaya UKM

2.     2. Ada yang terpaksa extend semester semata-mata kerana kesilapan minor yang terdapat dalam Gaya UKM.

Sehubungan itu, MPP Siswazah mengambil inisiatif dengan mengadakan pertemuan dengan Timbalan Pengarah PPS untuk menangani masalah ini. Pertemuan tersebut dijadualkan pada 11 Julai 2011. Sebarang maklumat akan dimuatkan dalam blog ini, blog PMUKM dan Facebook Siswazah UKM.

“Keep in touch with PMUKM [n_n]”

0 comments:

Post a Comment