Wednesday 13 July 2011

Respon Timbalan Pengarah PPS Berkaitan Kekaburan Format Gaya UKM

0 comments
Pada 11 Julai (Isnin) yang lepas, MPP Siswazah telah mengadakan pertemuan dengan Timbalan Pengarah (Pentadbiran dan Akademik) Pusat Pengajian Siswazah UKM, Prof. Dr. Ismail Sahid berhubung kekaburan berkaitan format Gaya UKM.


Rajah 1.1 Prof. Dr. Ismail Sahid 
Sumber: http://pkukmweb.ukm.my/~pps/pps/PPs_web/m_kakitangan.htm [13 Julai 2011]
(Mengikut Gaya UKM!)

Berikut adalah ringkasan respon beliau terhadap persoalan yang diutarakan oleh Saudara Mohd Arif Misrol, Spekar PMUKM merangkap MPP Siswazah UKM :

1.      1. Buku Gaya UKM
Setakat ini, buku Gaya UKM Edisi Semakan Kedua hanya dijual di kaunter PPS sahaja. Hal ini berbeza dengan kefahaman umum pelajar siswazah bahawa Buku Gaya UKM Edisi Semakan Kedua ini boleh diperoleh di UNIKEB dan kedai Penerbit UKM (di Canselori).

2.      2.  Web Gaya UKM
Laman web ini diselia sepenuhnya oleh PPS. Apa yang menjadi rungutan sebelum ini adalah web tersebut tidak memaparkan format Gaya UKM yang terbaru. Hal ini menimbulkan masalah kepada pelajar yang menjadikan web tersebut sebagai rujukan utama penulisan tesis mereka.

Sdra Arif dimaklumkan bahawa PPS sedang dalam proses berpindah ke laman web baru. Proses tersebut dimaklumkan memakan masa 2 – 3 minggu dari waktu pertemuan ini dilakukan.


3.    3.   Penerbitan buku Gaya UKM Edisi Semakan Kedua.
Buku ini diterbitkan oleh PPS. Dalam erti kata lain, MPP Siswazah difahamkan bahawa Penerbit UKM tidak terlibat dalam penerbitan buku ini. Penerbitan buku ini bergantung kepada perjanjian PPs dengan pihak pencetak.

Sdra Arif dipetik berkata, “Buat masa ini, dalam konteks format Gaya UKM ini, kita akan sentiasa berhubung dengan pihak PPS sehingga beberapa perkara penting yang berkaitan selesai dan dimaklumkan kepada pelajar siswazah UKM.”

“Perkara sebegini tidak harus dianggap sebagai suatu desakan yang bersifat negatif, tetapi harus dipandang sebagai kepedulian pelajar siswazah terhadap perkara yang berkaitan dengan perjalanan akademik mereka. Kami mengalu-alukan pandangan daripada semua pihak untuk memastikan perjalanan akademik dan kebajikan pelajar siswazah UKM berjalan lancar dan terpelihara.”

Sebarang pengemaskinian maklumat akan dipapaprkan dalam blog ini pada masa-masa akan datang. 'Bersama mahasiswa realisasi varsiti' :-)

0 comments:

Post a Comment