Friday 5 August 2011

Respon Pihak Bendahari UKM Berkaitan Harga Terbaru Yuran Kolej

0 comments
Berdasarkan respon dan permintaan pelajar pra-siswazah dan siswazah UKM, pihak PMUKM telah menemui Ketua Penolong Bendahari Kanan UKM, Tuan Haji Misro Jerut untuk mendapatkan penjelasan berhubung penyelarasan terbaru yuran penginapan kolej kediaman di Kampus UKM Bangi.

Dalam pertemuan tersebut, pihak PMUKM telah menyerahkan surat untuk meminta penjelasan kepada Bendahari UKM. Ia disampaikan oleh wakil PMUKM, Saudara Arif Misrol kepada Tuan Haji Misro Jerut

Beliau menjelaskan bahawa untuk pelajar pra-siswazah, harga yuran kolej diselaraskan pada RM 3.50/sehari, kecuali untuk Kolej Pendeta Za'ba. 

Kolej Pendeta Za'ba: Kes istimewa?


Untuk pelajar siswazah tempatan pula, secara umum tidak dapat dipastikan secara khusus. Akan tetapi, menurut beliau, harga yuran kolej untuk pelajar siswazah berkemungkinan besar lebih rendah daripada harga sebelum ini (RM7.00/hari) atau sama dengan harga yuran kolej pelajar pra-siswazah.

"Hari ini (4 Ogos 2011) Lembaga Pengurusan Universiti (LPU) sedang bermesyuarat. Perihal harga terbaru yuran kolej akan dibincangkan dalam mesyuarat tersebut. Kita tengah tunggu keputusan mesyuarat dan kita akan maklumkan secara rasmi kepada PMUKM, paling cepat pada minggu hadapan", ujar beliau.

Tentang harapan pelajar siswazah tempatan supaya harga yuran kolej diturunkan dari harga dahulu, beliau menyebut, "pihak Unit Perumahan Pelajar (UPP) dan kamu pun (sila baca: PMUKM) membawakan perkara yang sama. Kita menyedari bahawa bilangan pelajar pra-siswazah semakin berkurangan (Fakta: kemasukan pelajar degree Tahun Satu sesi 2011/2012 hanya sekitar 2800 orang). Oleh sebab itu, mungkin dengan kekosongan bilik kediaman yang ada, lebih baik ia dimanfaatkan untuk kegunaan mereka yang memerlukan (pelajar siswazah) dengan harga yang berpatutan".

Wakil PMUKM, Saudara Arif Misrol berkata, "Kita akan follow-up perkara ini minggu depan. Kita juga mengharapkan mesyuarat LPU membuahkan keputusan yang diharap-harapkan oleh semua".

0 comments:

Post a Comment