Saturday 27 August 2011

Siri 1 - Laporan Lawatan MPP Siswazah ke FSSK dan FPEND

0 comments
FSSK

Sesi dialog dengan pihak Urusetia Pengajian Siswazah FSSK telah diadakan pada 13 Julai 2011. Dialog tersebut diadakan di Bilik Mesyuarat Dekan FSSK. 

Dalam pertemuan tersebut, beberapa perkara telah dibincangkan. antara pertukaran maklumat antara PMUKM dengan Urusetia Pengajian Siswazah FSSK.Memandangkan ini adalah pertemuan pertama MPP Siswazah ke setiap-setiap fakulti, kebanyakan pertemuan lebih tertumpu kepada perkenalan dan jalinan kerjasama bersama.



Pertemuan tersebut dipengerusikan oleh Timbalan Dekan siswazah dan antarabngsa FSSK, Prof. Dr. Zulkifley Hamid. Ketika ditanyakan berkaitan syarat untuk pelajar yang bukan berlatar belakangkan pengajian sains sosial (seperti FST, FPI dan lain-lain) untuk menyambung pengajian Sarjana atau PhD di FSSK, beliau mengatakan pelajar tersebut perlu menghadiri kursus pra-syarat siswazah yang memakan masa selama setahun. 

Beliau menerangkan juga bahawa pelajar siswazah hanya perlu menerbitkan kajian mereka dalam mana-mana  jurnal berwasit dan prosiding. Hal ini sudah mencukupi. Jika ia diterbitkan oleh ISI, ia adalah suatu bonus.

MPP Siswazah yang mewakili PMUKM juga turut menyatakan komitmen untuk membantu dengan kemampuan yang ada terhadap perkara-perkara yang membantu dan memberi manfaat kepada masyarakat siswazah FSSK.

Pertemuan tersebut diakhiri dengan sedikit penyampaian cenderamata oleh MPP Siswazah kepada beliau. Sambil menyifatkan ini adalah pertemuan pertama komuniti siswazah selain FSSK ke Urusetia Pengajiain Siswazah FSSK, beliau mengucapkan terima kasih kepada MPP Siswazah kerana mengambil inisiatif dalam penganjuran siri-siri dialog ke fakulti-fakulti UKM.

FPEND

Sesi dialog MPP Siswazah UKM dengan Urusetia Pengajian Siswazah dan komuniti Siswazah FPEND telah berlangsung pada 21 Julai 2011, bertempat di Bilik Mesyuarat Dekan FPEND.

Turut hadir dalam pdialog tersebut adalah En. Shah Nizam Shahar dan Puan Anizam Mohamed Yusof, masing-masing sebagai Pengerusi dan Setiausaha Kelab Siswazah FPEND. 

Dalam pertemuan tersebut, pihak MPP Siswazah telah mendapat banyak info tentang aktiviti siswazah FPEND. Secara umum, aktiviti Kelab siswazah FPEND tidak terhad kepada berasaskan akademik sahaja, tetpai melibatkan juga khidmat masyarakat dan hubungan dengan alumni siswazah FPEND.



Selepas menyampaikan sedikit cenderamata kepada pihak Uruseti Pengajian Siswazah FPEND, MPP Siswazah dibawa melawat boleh aktiviti komuniti Siswazah FPEND.

Agak menarik apabila komuniti siswazah FPEND mempunyai bilik aktiviti yang kondusif dan besar. Bilik tersebut menjadi pusat aktiviti siswazah FEPND, bermula dari menelaah penlajaran sehingga kepada aktiviti santai.

Bersambung.... FKAB, FST dan FEP

0 comments:

Post a Comment